Zadania psychologa szkolnego
Strona Główna /
Psycholog Szkolny /
Zadania psychologa szkolnegoZadania psychologa szkolnego
Głównym adresatem wszelkich działań psychologa szkolnego jest uczeń.
Kiedy spotykam się z uczniami?
Zwykle wtedy, gdy:
- zastanawiają się nad tym, jak budować dobre relacje,
- oni sami lub inne osoby społeczności szkolnej nie przestrzegają ustalonych zasad,
- mają trudności w nauce, w kontaktach z innymi ludźmi,
- mają problemy emocjonalne i osobowościowe: lękliwość, nieśmiałość, nadpobudliwość, zahamowania, napady gniewu, trudności z wyrażaniem emocji, niską samoocenę,
- mają myśli samobójcze,
- mają powtarzające się objawy somatyczne: bóle głowy, bóle brzucha, zaburzenia snu i łaknienia,
- są zestresowani,
- niewłaściwie się zachowują: są agresywni, alienują się, często wchodzą w konflikty, lekceważą polecenia, obowiązujące normy itp.
- doświadczają sytuacji kryzysowych: śmierć kogoś bliskiego, rozwód rodziców, choroba własna lub w rodzinie (w tym choroba alkoholowa), przeprowadzka, zmiana szkoły i inne,
- mają wrażenie, że coś zagraża ich życiu, zdrowiu lub bezpieczeństwu,
- są skierowani przez nauczyciela,
- cieszą się swoimi sukcesami szkolnymi i życiowymi,
- są zainteresowani rozwojem własnego potencjału,
- przygotowują się do prezentacji przygotowanej wypowiedzi, konkursu lub egzaminu,
- nie wiedzą, kogo mają zapytać o daną sprawę lub kogo prosić o pomoc,
- chcą porozmawiać o tym, co ich denerwuje
- oraz w każdej innej sprawie